Chokladrutor!

När vi var på vernissage på Mattis dagis för ett tag sedan så bjöd de på chokladrutor som var sååååå mycket saftigare än vanliga chokladrutor. Bad om receptet och jodå, det fick jag.
 Igår vard et första dagen på sommarlovet, trist väder och inget speciellt inplanerat. så då bakade jag och barnen den! Åh, den är sååååå god! :)

För er som också vill baka saftigare chokladrutor så kommer receptet här:

CHOKLADRUTOR:
4½ dl socker
3 msk kakao
3 tsk vaniljsocker
1½ tsk bikarbonat
6 dl mjöl
4½ dl filmjölk
6 msk smält smör eller margarin (smör blir absolut godast)

¤Smält smör och låt svalna
¤Rör ihop de torra ingredienserna (utom mjölet).
¤Häll i filmjölken och rör om.
¤Tillsätt mjölet, lite i taget och rör om väl.
¤Till sist häller du i det smälta avsvalnade smöret.
Häll i en smord långpanna. Gädda mitt i ugnen i 175 grader i ca20 min.

GLASYR:
150 g smält smör
2 msk kaffe
5 msk kakao
3½ dl florsocker
Kokos

¤Smält smöret
¤Rör ner kakaon, kaffe och florsockret
¤Bred glasyren över den avsvalnade kakan
¤Strö över kokosflingorna
¤Ställ i kylen föratt svalna, skär den sedan i rutor.

Går bra att frysa! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0