Våren spritter...

och jag planterar blommor i trädgården som aldrig förr!!! :)
 På trädäcket på baksidan har jag och Lasse byggt två blomlådor. De är rätt stora (150x35 cm resp 100x35 cm) och vi har ställt murarspannar i dem att plantera i. :) Så kan vi ta in blommorna i källaren eller på inglasade altanen på vintern så de slipper bli djupfrysta. I den stora lådan har jag planterat mörkröda och vita astilbe.



Vill inte ha för många olika färger på samma plats, så i den mindre lådan har jag planterat rödvita akleja.
 
Rödvit akleja 'Nora Barlow'

På framsidan har jag gjort ett fjärilsland. Grävde upp en rabatt jäms med inglasade altanen, stensatte runtom och sen planterade jag fjärilsvänliga blommor däri.
Buddleja:

 
Kungsnäva:


Kaprifol:


Fackelblomster:


Lavendel:


Aubrietia:


Lupin:


Och sen så satte jag även en Rhododendron där i rabatten. En alldeles mörklila! Tror den kommer bli superfin!


Kaprifolen, kungsnävan, fackelblomster & lavendel satte jag enbart pga att de är fjärilsvänliga. Har reagerat på att det finns så mycket mindre fjärilar nu än när jag var liten... 

Saxat från naturskyddsföreningens sida:
Fjärilar är en grupp av insekter som tyvärr har minskat kraftigt. Vi minns dem från sommarängen där de fladdrade från blomma till blomma. Och det är just blommor de saknar i dagens samhälle.
 Ett kemiskt jordbruk och sterila parker och trädgårdar har tyvärr gjort många fjärilsarter sällsynta. Fjärilarna behöver doftande blommor fyllda med nektar för att överleva.

 Tråkigt tycker jag och jag vill hjälpa dem lite på traven. Blommor skulle jag ju ändå ha och kan jag hjälpa till lite så är ju det bara en bonus!

I år har jag än så länge hunnit se citronfjäril, kålfjäril och nässelfjäril.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0