Letar kamin...

Vi har ju en kamin i källaren. Tack vare den har vi sluppit ha på värmen på vintrarna. Murstocken går upp mellan kontoret och varagsrummet och är varm ett bra tag efter man slutat elda.  Det har sparat oss många sköna slantar under åren och det är ju roligare att lägga pengar på annat än värme. :)
 Nu har dock kassetten i kaminen där nere gjort sitt. Den är gammal och plåtarna har gett upp. Laga går kanske, men det känns inte lönt på en så gammal kassett. Förra vintern lagade vi "armen som går mellan dörr & spjäll" och nu är då plåtarna i taket på den kass. Så det behövs en NY! :)
 Maken, tittar på det praktiska, medan jag (såklart) känner att den måste vara estetiskt tilltalande. Jag menar, den ska ju sitta där ett tag och jag vill kunna använda det rummet utan att kräkas över en ful kassett... :)

Den här gillar jag! Lite gammaldags gedigen gjutjärn. I like! Inte särskild dyr heller. Runt 10.000:-
Roslagsspisen Lilla fyrkanten
Lilla fyrkanten


Sen har vi funderat på att slänga in en kamin i vardagsrummet när vi ändå håller på. :) Och där känns estetiken än mer viktig för mig. Det är ett rum vi spenderar mycket tid i! Visst, det är bra om kaminen värmer bra, men helt ärligt, hela ovanvåningen kan man värma upp med tio värmeljus, så det känns som att en kamin inte behöver ha värsta grymma effekten och femtioelva fläktar för att räcka till... :)  Täljsten vill vi dock ha båda två, för det är så gött att kaminen då värmer ett bra tag efter man slutat elda... Dessutom tycker jag tälstenskaminer är mycket snyggare! :)
 Jag vill gärna ha en "platt" kamin som inte är för djup. Så fyrkantig som möjligt helst. Finns det många såna? Njae... Jo om man vill lägga runt 40.000 på en kamin så, men annars är utbudet rätt litet på kantiga kaminer. Dessutom bör den helst inte väga alltför mycket (under 300 kg) då vi inte vill att kaminen ska braka ner i källaren... ;)
 Sen har vi ju det faktum att jag helst inte vill ha en likadan kamin som 18 till i området har, för det tycker jag är trist.
 Jag och maken har varit runt och kikat lite. Hittat ett par favoriter. Lasse gillar Contura 520T. Den är rund. Om vi prompt ska ha en rund så kan jag gå med på denna... Kostar runt 19-20.000:-

Contura 520 T
Contura 520T
 

Sen är den här rätt ok också. Lite rundad, men ändå inte helt rund. Kostar runt 21.000:-
Jøtul F 274 T
Jötul F274T


När vi var inne på energisparbutiken i stan så hittade jag ett par fyrkantiga som jag gillade. Dock hade då maken reservationer angående de skorstenar som såldes till kaminerna där. Rena grekiskan för mig... Jag kollar, som sagt, mest på utseendet.
Den ena, en Wamsler galant, går lös på 19.690:- pengar.



Wamsler Galant

Den andra jag föll för där var rätt lik och från samma märke. Kostar 20.790:-

Wamsler Orpheus

Sen fanns där ju såklart en som var galet häftig, men som också hade ett galet pris! 43.890:- är ett par kronor mer än jag hade tänkt lägga på en kamin. Men jäklar vad fräck den var!

Wamsler Akzent

Ja, herrejäklar, det är en djungel och man måste välja noggrannt! Det är inte ett par gardiner som jag kan byta ut om ett par månader om jag tröttnar...

Men så när jag satt och bläddrade på Eldabutikens hemsida så hittade jag DEN... en kamin som bara är sååå snygg. Platt och annorlunda. en nyhet som garanterat inte halva grannskapet har. Jag är kär. Jag vill ha den. Nu måste jag bara få maken att förstå att denna är den bästa, snyggaste... :) Den elerWamsler Galant vill jag ha!!!  Men helst denna udda skönhet...


Scanspis 62 T
Scanspis 62T

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Oj vilken bra smak ni har!!!

Supersnygga!!!

Klart ni ska ha lilla fyrkanten, den är jättefin.

Av täljstenskaminerna tyckte jag contura 520T är finast.

2010-11-15 @ 15:27:19
URL: http://familjeng.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0